Monday, April 26, 2010

自卑

请你们对我坦白一点好吗??

在这个人生阶段
我突然间觉得
对"天生我材必有用"这句我一向用来抚平我自卑感的话
好像已经麻木了
好像已经起不了作用了

在这个人生阶段
我突然发现我没有什么值得自己骄傲的技能或东西

小时候...
很崇拜干姐姐
所以很想跟她一样当律师
而且我一直觉得自己吵架很厉害
但一直到我在中三认识我的老友骆庭裕后
我在发现我其实很烂
而且我的手下败将应该只有我妹和我妈

中学的时候...
很想当一名儿童心理医生
因为觉得自己很喜欢小孩子
但是却发现在我的人生字典里找不到"生物课"可存在的余地
因为每次考试最让我痛苦的两个科目莫过于Biology和那永远读不完的Sejarah

中学时期...
很想当一名音乐家
因为自己真的很喜欢音乐
但是却发现自己真的很没有天分
学了那么多乐器
全部都是"半桶水"的程度
其实喜欢一样东西并不一定代表你适合做那样东西
也发现自己不能像老友陈宏伟那么有勇气追寻自己的音乐梦

现在在大学...
基于自己很喜欢文化遗产和建筑物
便选修绘测系
一向以为自己很有创意的自己
很"惊讶"的发现自己没别人创新
很"懊恼"的发现自己绘画功力是在差
很“疑惑"这条不归路到底要怎么走下去

从小到大...
一直很想往当歌手 *害羞*
因为以为自己的声线很特别
但是却发现自己其实音域很小
加上自己每次去KTV唱歌多数都得降key才唱得到
我想我昨晚梦见自己去台湾参加"超级星光大道"的梦
应该永远都会是个梦吧

数了那么多失败史给你们听
觉得自己好失败哦
觉得自己好没用哦

我想你们也应该是这样想我的吧
"他真的太失败了"

还是
"我一早就这么觉得了...他现在才发现也未免太迟了吧?"

所以
请你们不要再欺骗我了
不要再告诉我
你这个或那个做的不错耶

所以
请你们把事实告诉我
虽然我会很伤心
但我想我应该开始学习
怎么接受"自己是个失败的人"这个事实

2 comments:

  1. 真正的天才世界上没有多少个,跟你一样,很多人在这条"不归路"上都是从零开始的.但是还是有很多人把它走完了.
    重点不是你有多少的天分, 而是你有多大的意志力.
    最后的胜利者很多时候往往并不是那些所谓的天才, 而是坚持到最后的人.
    Billy 仔, 接受"自己是个失败的人"有多难?
    勇敢走下去才是最大的挑战!
    这条路不是一般的艰难, 走在这条路上你已经是与众不同了, 你有这样想过吗?
    成绩并不重要, 更重要的是你从中学到了多少?
    读这一科跟学走路是一样道理的, 跌得越多, 就学得越多.
    条件是你不能够放弃.
    加油! 我们互相勉励 ok?

    ReplyDelete
  2. Billy ar, hope you're feeling better now and it was just the stress talking. Sorry ar I use English because my Mandarin really like SHIT liao la.

    You're not alone when it comes to giving up dreams. When I was small, I also had so many aspirations. I wanted to be a singer (my voice was so nice back then lol) and even a professional tennis player (but I gave up on coaching -.-). The fact that we let them go isn't a sign that we're useless, but can be a result of many things, such as the change in our perceptions, the realisation that the dream is impractical and not worth going after or the surfacing of other passions that have a deeper meaning to us and drives us more!

    Don't get down on yourself when you find people better than you. Like the old Chinese proverb goes 'one hill got another hill taller'. Instead use that frustration as a driving force to better yourself. Work harder to substitute for the lack of talent you think you have. Creativity is subjective so just because the tutor likes someone else's project more doesn't mean that you are less creative. Maybe it could mean that your ideas are not as inventive and refreshing. If that's the case, then make an effort to read more and experience more by opening your eyes to the things that are around you! As long as the passion is there, you will notice how enjoyable the process will be!

    Stay happy!

    ReplyDelete